De voedselbank voor Oss en omgeving krijgt een nieuw jasje

OSS/BERNHEZE – Het was een doorn in het oog: de lange wachtrijen voor de deur van de voedselbank aan de Rossinistraat in Oss. Door de invoering van een toegewezen tijdsperiode komt hier een einde aan. 

Daarnaast gaat het bezoek aan de voedselbank meer lijken op het bezoek aan de supermarkt. In plaats van het zeulen en sjouwen met volle boodschappentassen, zijn er winkelwagentjes gekomen. Om de boodschappen mee naar huis te nemen, moeten de bezoekers hun klantenpas meenemen; dat de pinpas in de supermarkt voor moeten stellen. Ook voor kinderen lijkt de voedselbank op deze manier meer een supermarkt, hopen de vrijwilligers. 

Als kers op de taart is er een geheel nieuwe website ontworpen. Met behulp van een toegevoegde rekentool kunnen mensen zelf uitrekenen of ze in aanmerking komen voor een voedselpakket. “Zo hoeven mensen niet meer met hun hele hebben en houden langs te komen om te kijken of ze voldoen aan de eisen. De drempel is nu minder hoog”, zegt bestuurslid Henk Snijders. 

“In de zomer stond er wel eens een rij van dertig meter aan wachtende klanten in de felle zon, dat moet anders”, vertelt voorzitter Bert Elberse. Nu zijn er tijdsloten ingevoerd, wat betekent dat er elke twintig minuten zeventien mensen hun boodschappen komen halen. Op de klantenpas kunnen de klanten zien binnen welke tijdsperiode ze welkom zijn. “Alles met hetzelfde uitgifteprotocol, alleen met meer rust en orde”, aldus coördinator Els Klaris. Door deze verandering hopen de medewerkers van de voedselbank ook op minder irritaties. Voorheen werd gewerkt met nummertjes trekken en was het wachten op je beurt. “Het kwam wel eens voor dat één iemand dan vijf nummertjes trok, zodat vrienden en kennissen uiteindelijk ook vooraan konden aansluiten. Dat moet nu verleden tijd zijn”, spreekt Henk. 

Sinds de tweede helft van 2018 is er een stijging aan voedselpakketten geweest van meer dan dertig procent. “Dat komt met name door de verruiming van de toelatingscriteria en de toenemende bekendheid van de voedselbank”, stelt bestuurslid cliëntenbeheer Yvo Molkenboer. Een verandering was dus echt nodig, voordat de rij tot het einde van de straat komt te staan. De persoonlijkheid zal heus hetzelfde blijven, alleen zal het bezoek aan de voedselbank nu een stuk comfortabeler zijn. “Het is al zo moeilijk toe te geven dat je er zelf niet uitkomt, dan moeten we zeker niet teveel gekke veranderingen invoeren. De vrijwilligers zijn nog altijd in voor een praatje”, zegt Els.

Terug naar het overzicht

Copyright © DeMooiKrant.nl